KOM IGÅNG MED

REMOTE CARE WORKPLACE

KOM IGÅNG MED

REMOTE CARE WORKPLACE

STEG 1

  • Första steget är att installera programvaran Citrix Receiver, som används för att ansluta mot vår tjänst Remote Care Workplace. 
  • För att göra detta behöver du hämta hem programvaran på Citrix´s hemsida. https://www.citrix.se/products/receiver/ 
  • Klicka på den blåa knappen ”Hämta Receiver för Windows” enligt bilden.

STEG 2

  • Kör installationsfilen som laddades ned för att starta installationen.- Om du hämtade filen via Google Crome, klickar du på installationsfilen i nedladdnings, längst ner till vänster.

    Om du hämtade filen via Internet Explorer, klickar du på ”Kör” i den lilla popuprutan som dyker upp längst ner i mitten.

    Om du hämtade filen via Mozilla Firefox, klicka på ”Spara fil”. Klicka sedan på den hämtade filen i hämtningsrutan längst upp till höger i Firefox.

STEG 3

  • När du har kört installationsfilen dyker en säkerhetsvarningsruta upp. 
  • I nästa ruta får du frågan om du tillåter att appen får göra ändringar på enheten. Här klickar du ”Ja”. 
  • Klickar du på knappen ”Kör” för att komma vidare till nästa steg. 

STEG 4

  • En ny ruta dyker upp med titel ”Welcome to Citrix Receiver”. 
  • Klicka på knappen ”Start” för att komma vidare. 

STEG 5

  • På nästa ruta börjar du med att bocka i kryssrutan ”I accept the license agreement. 
  • Sedan klickar du på knappen ”Install” för att komma vidare till nästa steg. 

STEG 6

  • Programmet ”Citrix Receiver” kommer nu installeras på din dator. 
  • När det gröna fältet har nått 100% är installationen klar och du skickas vidare till nästa steg. 

STEG 7

  • Nu är installationen klar och en ruta dyker upp som säger ”Installation successful”. 
  • Klicka på knappen ”Finish” och ignorera knappen ”Add Account”. 
  • Nu när ”Citrix Receiver” är installerat är din dator redo för att ansluta till Remote Care Workplace! 

STEG 8

  • Nu när programmet ”Citrix Receiver” är installerat vill vi börja med att göra en genväg på skrivbordet in till Remote Care Workplace. 
  • Börja med att gå till ditt skrivbord, högerklicka och välj Nytt -> ”Genväg” i menyn som dyker upp. 

STEG 9

  • En ruta dyker upp där du ska ange Konica Minoltas Citrix-adress. 
  • Denna adress är unikt för ert företag och ser oftast ut likt exemplet på bilden. 
  • Adressen bör ni ha fått vid driftsättning av er arbetsplats. 
  • Om du är osäker på ditt företags adress kan du kontakta Konica Minoltas support på telefon 0480 – 149 90 eller via mail drift@konicaminolta.se 

STEG 10

  • På nästa ruta ska du ge genvägen ett passande namn, t.ex. ”Remote Care Workplace”. 
  • Klicka sedan på knappen ”Slutför” för att spara din nya genväg. 

STEG 11

  • Dubbelklicka på din nya genväg för att starta ”Remote Care Workplace” som du nyss skapade. 
  • Fyll i dina inloggningsuppgifter, du bör fått dem från Konica Minoltas support eller från din närmsta chef på ditt företag. 
  • Klicka sedan på ”Log On”. 
  • Du kan här få en fråga från din webbläsare om du önskar att spara dina inloggningsuppgifter till ”Remote Care Workplace”. Om du önskar göra detta bör du observera att det kan medföra en säkerhetsrisk. Om du din dator t.ex. blir stulen kan personen i fråga komma åt hela din IT-miljö genom din genväg på skrivbordet. 

STEG 12

  • Du loggas nu in i webbgränssnittet för din arbetsplats. 
  • Här klickar du nu på ikonen ”Molntjänst Arbetsplats” för att logga in på Remote Care Workplace. 
  • Grattis! Nu är din installation av Remote Care Workplace fördig för att användas. 

Var denna guide hjälpsamt?

Share This