KOM IGÅNG MED

REMOTE CARE WORKPLACE

KOM IGÅNG MED

REMOTE CARE WORKPLACE

STEG 1

STEG 2

  • Kör installationsfilen som laddades ned för att starta installationen.

     

  • Installationsfilen hamnar nere till höger i dockan under namnet ”CitrixReceiver.dmg”.

     

  • Klicka på filen flr att starta installationen.

STEG 3

  • När du har kört installationsfilen dyker ett val om du vill installera eller avinstallera ”Citrix Receiver”.

  • Dubbelklicka på knappen ”Install Citrix Receiver” för att komma vidare till nästa steg.

  • En ny ruta med en säkerhetsvarning dyker upp. Här klickar du på ”Continue” för att komma vidare.

STEG 4

  • En ny ruta dyker upp med titel ”Welcome to Citrix Receiver Installer”.

  • Klicka på knappen ”Continue” för att komma vidare.

STEG 5

  • På nästa ruta får du upp ”Citrix Receiver” licensavtal.

  • Här klickar du på knappen ”Continue”.

  • Ytterligare en ruta dyker upp, här klickar du på knappen ”Agree” för att godkänna licensavtalet.

STEG 6

  • På nästa ruta får du en varning om hur mycket utrymme ”Citrix Receiver” behöver från din hårddisk och vart du önskar installa programmet.

  • Vi rekommenderar inte att du ändrar standardsökvägen för vart ”Citrix Receiver” installeras.

  • Klicka på knappen ”Install” för att starta installationen.

STEG 7

  • En säkerhetsruta dyker upp som frågar efter ditt lösenord för att godkänna installationen.

  • Här anger du lösenordet du skriver in varje gång du startar din Mac. OBS detta är inte samma lösenord som du har till ”Remote Care Workplace”.

  • När du har angett ditt användarnamn och lösenord klickar du på knappen ”Install Software”.

STEG 8

  • Programmet ”Citrix Receiver” kommer nu att installeras på din dator,

  • När det blåa fältet når 100% är installationen klar och du skickas vidare till nästa steg.

STEG 9

  • Nu är installationen klar och en ruta dyker upp som säger ”The Installation was successful”.

  • Klicka på knappen ”Close”.

  • Nu får du en fråga om du vill flytta installationsfilen till soptunnan. Klicka på knappen ”Remove to Trash”.

  • Nu är ”Citrix Receiver” installerat på din dator och är redo för att ansluta till ”Remote Care Workplace”.

STEG 10

  • Nu när vi har installationen på plats är det dags för att skapa en ny genväg på skrivbordet in till ”Remote Care Workplace”.

  • Vi börjar med att surfa in till Konica Minoltas Citrix-adress.

  • Denna adress är unik för ert företag och ser oftast ut likt exemplet på bilden, där ”driftlab” ersätts med namnet på ditt företag.

  • Adressen bör ni ha fått vid driftsättning av er arbetsplats.

  • Om du är osäker på ditt företags adress kan du kontakta Konica Minoltas support på telefon: 0480 – 149 90 eller via mail: drift@konicaminolta.se

STEG 11

  • För att skapa en genväg till denna inloggningsruta behöver du flytta ditt webbläsarfönster så att du kan se ditt skrivbord samtidigt.

  • Därefter håller du muspekaren över ”Citrix-adressen” i adressfältet och drar över muspekaren till en tom plats på skrivbordet.

STEG 12

  • Genvägen döps till ”Netscaler Gateway”, ge den ett mer passande namn.

  • Högerklicka på den nyskapade ikonen och välj ”Byt namn” (”Rename” om du använder engelska som visningsspråk).

  • Döp genvägen till ”Remote Care Workplace”.

STEG 13

  • Dubbelklicka på din nya genväg för att starta ”Remote Care Workplace” du nyss skapade.

  • Fyll i dina inloggningsuppgifter. Du bör fått dem från Konica Minoltas support eller från din närmsta chef på ditt företag.

  • När du har angett användarnamn och lösenord klickar du på knappen ”Log On”.

  • Du kan här få en fråga från din webbläsare om du önskar att spara dina inloggninsuppgifter till ”Remote Care Workplace”. Om du önskar göra detta bör du obsavera att detta kan medföra en säkerhetsrisk. Om din dator blir t.ex. stulen kan personen i fråga komma åt hela din IT-miljö genom din genväg på skrivbordet.

STEG 14

  • Du loggas nu in i webbgränssnittet för din ”Remote Care Workplace”.

  • Här klickar du på ikonen ”Remote Care Workplace” för att logga in. Det kan hända att ”Remote Care Workplace” startar automatiskt så fort du loggar in.

  • Grattis! Nu är din installation av ”Remote Care Workplace” färdig för att användas.

Var denna guide hjälpsamt?

Share This